Bastkelbalveld - Reisverslag uit Lins, Brazilië van Vamos Lins - WaarBenJij.nu Bastkelbalveld - Reisverslag uit Lins, Brazilië van Vamos Lins - WaarBenJij.nu

Bastkelbalveld

Door: webmaster Kirstin

Blijf op de hoogte en volg Vamos

01 Augustus 2010 | Brazilië, Lins

Zoals jullie al op enkele foto´s hebben kunnen zien, zijn we ook begonnen aan een kleiner project, het basketbalveld. Ook dit project ging niet helemaal vlekkeloos. Allereerst waren de basketbalborden hard aan vervanging toe, dus wij zijn gaan shoppen. Toen wij terugkwamen met twee gloednieuwe borden, bleek dat er op de comunidade net op dezelfde dag door een gulle gever twee nieuwe borden waren gebracht. De comunidade heeft nu in ieder geval twee borden in voorraad staan.

Ook het eraf slopen van de oude borden bleek nog een hele kunst, aangezien alles helemaal vastgeroest zat en er was geen beweging in te krijgen. Uiteindelijk heeft onze Adilson met zijn enorme kracht ervoor gezocht dat we verder konden.

Joa en Sas hadden heel het frame waarin het nieuwe bord geplaatst moest worden al mooi blauw geverfd en het oude bord eraf gesloopt, maar wat bleek: het nieuwe bord was een paar centimeter te groot voor het frame. Geen probleem voor een andere jongeman van de comunidade, hij heeft het hele frame uit elkaar gesloopt en opnieuw gelast, zodat het nieuwe bord er mooi inpast.

De dames waren alvast begonnen met het hele veld schoonvegen en daarna zijn we de boel gaan opfleuren, aangezien overal een zwarte aanslag zat van de rook (waarschijnlijk van het verbranden van rietsuiker in de omgeving). Het verven was een karwei wat direct resultaat opleverde, wat bij ons de moed erin hield om door te gaan met verven in de snikhete zon, met nergens een plekje schaduw.

Hoewel de eerste laag verf de boel al flink verbeterde, vonden we toch dat er eigenlijk wel een tweede laag op moest en de zitvlakken van de tribune moesten ook nog een kleurtje. Hiervoor zouden we de zondag aan het werk gaan.

Inmiddels is het zondag en helaas weer een kleine tegenvaller, want in plaats van aan het verven, ben ik nu dit verslagje aan het tikken. Nog kapot van de terugreis van de watervallen (aangezien niemand echt heeft kunnen slapen in de bus, behalve Jildit, die in een dusdanige houding lag, waaruit niemand anders ooit meer overeind was gekomen) hebben we ons naar het basketbalveld gesleept. Maar wat blijkt: de sleutels van de schuur waarin al onze verfspullen staan zijn weg:(. We hopen dat vandaag nog iemand de sleutels komt brengen, gezien we ons projectje graag af willen maken, maar vooralsnog weten we niets. Ach, het veld ziet er in ieder geval al 10x beter uit dan voorheen, dus we hebben toch weer iets moois gedaan.

Vamos

Vamos a Lins! Oftewel: Wij gaan naar Lins! Wij: een groep enthousiaste vrijwilligers uit de omgeving van Krimpen aan den IJssel (al dan niet verbonden aan de RK parochie H. Maria Koningin) gaan aankomende zomer de reis naar Lins in Brazilie maken om daar op de Comunidade Educacional Para O Trabalho (CEPT) van Els Koop een vervallen varkensstal om te bouwen tot een ontmoetingsruimte voor de opvang van 80 extra kinderen die in de sloppenwijken leven. De CEPT is een plek waar kinderen die in armoede (en criminaliteit) leven zich kunnen bekwamen in een beroep, bijles, voeding en medische verzorging krijgen, alsook materiele benodigdheden zoals kleding.

Actief sinds 02 Nov. 2009