Uit eten, verven, metselen en naar de kerk! - Reisverslag uit Lins, Brazilië van Vamos Lins - WaarBenJij.nu Uit eten, verven, metselen en naar de kerk! - Reisverslag uit Lins, Brazilië van Vamos Lins - WaarBenJij.nu

Uit eten, verven, metselen en naar de kerk!

Door: webmaster Suzanne

Blijf op de hoogte en volg Vamos

26 Juli 2010 | Brazilië, Lins

Het is even geleden, maar we hebben het ook zo druk gehad de afgelopen dagen, dat we geen tijd hebben gehad jullie op de hoogte te houden via de site. Ook willen we laten weten dat we het onwijs waarderen dat jullie zoveel reacties achterlaten, dat is echt superleuk om te lezen!

Vrijdagavond zijn we met z'n allen lekker uit eten geweest in een erg leuk en gezellig restaurant dat Els had aangeraden. Zoals overal kende Els de mensen in het restaurant goed (een aantal jongens die daar nu werken zijn vroeger ook door de CEPT opgevangen). Wat meteen opviel was dat het gedeelte van Lins waar wij nu waren veel rijker was dan rondom de CEPT. Er waren veel jonge mensen met allerlei dure prularia (sieraden, tassen etc.). Gek genoeg zijn de rijken van Lins wel een heel stuk slanker dan de minder rijken (hiermee bedoel ik niet de mensen in de sloppenwijken). We begonnen met heerlijke cocktails, maar het leukste waren natuurlijk de meters bier die we bestelden (zie foto's)! We hebben nog geprobeerd om er een paar over te kopen zodat we dit ook in NL kunnen introduceren, maar dit kostte helaas te veel geld. Na een heerlijk maal (pizza's, veel vlees, bruchetta's, casavefriet, een soort vanillevla met cassislikeur etc. etc.) en veel bier (Els heeft ons er allemaal uitgedronken en sinds tijden niet meer zo hard gelachen volgens haarzelf) zijn we vol maar voldaan weer huiswaarts gekeerd.

Zaterdag konden we beginnen met METSELEN en VERVEN! Els heeft de eerste steen gemetseld (geen symbolische eerste steen, maar een echte eerste steen!). We hadden natuurlijk graag de steen waar de Bron opstaat die in de kerk in Krimpen ligt erin gemetseld, maar daar hebben we helaas vantevoren niet aan gedacht (maar als een van jullie die morgen nog op de post doet, dan hebben we die nog op tijd ;-)). De halve muur van de aanbouw (voor wc's en douches) staat nu inmiddels en de binnen- en buitenkant van het hoofdgebouw zijn al helemaal gewit (en goed ook, want we waren in eerste instantie vergeten de latex aan te lengen met water...) en de binnenpalen zijn mooi lichtgroen. Vanmiddag maken we de buitenonderkant donkerblauwgroen en dan is dat ook weer helemaal gebeurd. Leuk om even te noemen is de communicatie die Wim van Druenen heeft met de lokale bouwvakker die we hebben ingehuurd en die we Ome Tom noemen maar eigenlijk (fonetisch) Adylson heet (beresterke hardwerkende donkere man). Ome Tom spreekt geen woord Engels en Wim geen Engels en geen Portugees, maar dat vormt geen probleem voor die twee. Ik stond er laatst naast en het ging als volgt: Ome Tom: bladiebladiebladiebla (5 snelle volzinnen in het Portugees achter elkaar) waarop Wim antwoord in het Nederlands: Oh hebbie beugeltjes nodig? En ja hoor, hij had het goed! Ongelofelijk!

Zaterdagavond was een hoogtepunt. We hebben met z'n 12-en 4 liedjes (Love, love, love; Creature Praise, Happy Day, Ave Maria) gezongen tijdens de mis in de mooie Fatima-kerk van Lins. Wat een akoestiek!!! Happy Day was het allergrootste succes, de hele kerk (die voller zat dan ooit volgens Els, omdat het als een lopend vuurtje door de stad was gegaan dat wij zouden zingen) stond op en klapte mee, waarna een lange staande ovatie volgde! En dat bereikte Joaquin allemaal zonder microfoon! Het Ave Maria heeft nog nooit zo mooi geklonken - perfect lied voor zo'n kerk. Aan het einde van de mis riep de priester ons naar voren en hebben wij allemaal een mooi Fatimabeeldje gehad, met boekenlegger en sleutelhanger. Wat hij verder allemaal vertelde verstonden we natuurlijk niet, maar het was allemaal overweldigend. Een supermooie ervaring! Tot slot kreeg Wim van Druenen van de gemeenteambtenaar die over alle sociale werken in Lins gaat een fles typische Braziliaans likeur omdat deze man vond dat Wim zo hard aan het werk was toen hij afgelopen week de CEPT bezocht! Heel lief natuurlijk en ook verdiend! Enige minpuntje aan deze avond was, dat Frie ons helaas moest verlaten na zijn laatste noot van Ave Maria omdat zijn vlucht de volgende dag vanuit Sao Paulo vertrok. Bedankt Frie voor al je hulp en tot snel!

• 27 Juli 2010 - 09:12

Ko Burema:

Beste werkers,

Ik kan me voorstelllen dat zo'n mis jullie wat deed.
    Die oude Wim doet het geweldig.
    Voor hem maakt het niet uit of hij met ons de activiteiten van het KBO doet of praat en metselt met een Braziliaan.

Klasse wim.

Veel plezier en kracht met de volgende werkzaamheden.

KO

• 27 Juli 2010 - 11:23

Kimberly:

He harde werkers! Ik kan me voorstellen dat jullie de meters bier wilden kopen!!! Super gaaf allemaal, ook nog gezongen! Succes nog de laatste dagen nog 2 weken en dan koorkamp!!!

• 27 Juli 2010 - 14:27

Marjolein En Rene:

Hallo allemaal,

Wat leuk dat jullie daar ook in de kerk gezongen hebben! Wat een mooie kerk hebben ze in Lins.Weer een bijzondere ervaring erbij..succes nog de komende 7 dagen en we wensen jullie alvast een goede reis terug.
    Groetjes Marjolein en Rene Lansbergen

• 27 Juli 2010 - 20:40

Arjen Van Druenen:

Ja pa ook daar hebben ze door dat je een harde werker bent met weinig woorden.En je laat het maar weer even zien het maakt niet uit wie je bent of wat je bent als je hetzelfde doel heb lukt het ook zonder de zelfde taal te spreken.
    Groet aan allen van ons allen

• 28 Juli 2010 - 10:32

Marielle:

Dag engeltjes!

Wat ziet het er allemaal al goed uit. Super ook om al die foto's al te kunnen bekijken!

Heel veel succes nog!

-> Broertje; ben blij dat je ook daar de akoestiek eens goed hebt kunnen testen ;-)

-> Suusje & Jit; keep up the good work! Jullie zijn toppers, tot snel!

• 31 Juli 2010 - 11:27

Wim Pierik:

Beste Wim .Doe het daar een beetje rustig aan. Er is hier ook nog het een en ander te doen. tot ziens

Vamos

Vamos a Lins! Oftewel: Wij gaan naar Lins! Wij: een groep enthousiaste vrijwilligers uit de omgeving van Krimpen aan den IJssel (al dan niet verbonden aan de RK parochie H. Maria Koningin) gaan aankomende zomer de reis naar Lins in Brazilie maken om daar op de Comunidade Educacional Para O Trabalho (CEPT) van Els Koop een vervallen varkensstal om te bouwen tot een ontmoetingsruimte voor de opvang van 80 extra kinderen die in de sloppenwijken leven. De CEPT is een plek waar kinderen die in armoede (en criminaliteit) leven zich kunnen bekwamen in een beroep, bijles, voeding en medische verzorging krijgen, alsook materiele benodigdheden zoals kleding.

Actief sinds 02 Nov. 2009