Zondag, Hollands Feest - Reisverslag uit Lins, Brazilië van Vamos Lins - WaarBenJij.nu Zondag, Hollands Feest - Reisverslag uit Lins, Brazilië van Vamos Lins - WaarBenJij.nu

Zondag, Hollands Feest

Door: webmaster Kirstin

Blijf op de hoogte en volg Vamos

26 Juli 2010 | Brazilië, Lins

Afgelopen vrijdag kwam het leuke idee in ons op om eens voor de mensen van de comunidade Nederlands te koken, aangezien zij keihard voor ons werken en altijd voor ons klaarstaan (en dan hebben we zelf ook wat anders dan rijst met bruine bonen:)).
Laura en Jildit hebben zaterdag alle mensen die werken op de comunidade een uitnodiging gegeven, die ze samen met Els in het Braziliaans hadden geschreven. Ook hebben onze chefkoks Joa en Ties zaterdag alle boodschappen gedaan. Het schatten van het aantal eten dat gekocht moest worden bleek nog een hele kunst, aangezien er volgens Els wel 200 mensen zouden komen en wij rekenden op ongeveer 40. Uiteindelijk is besloten voor ongeveer 100 mensen eten te kopen.
Zondag was het dan zover, ´s ochtends vroeg zijn we al begonnen met eten maken en we zijn heel de dag bezig geweest totdat de mensen kwamen. We hebben een paar echte Hollandse dingen gemaakt, zoals gehaktballen, pannenkoeken en natuurlijk BITTERBALLEN. Ontzettend moeilijk die bitterballen hier helemaal zelfstandig maken, want ze liggen hier natuurlijk niet gewoon in de diepvries in de winkel. Petje af dan ook voor Joa die dit voor elkaar heeft gekregen. Ook de gehaktballen bakken bleek nog een kunst te zijn, want de pannen waren erg slecht. Van elke gehaktbal bleef ongeveer de helft over, wat voor enige frustraties zorgde, maar uiteindelijk waren ze erg goed te eten. Suus en Jit hebben meer dan 100 pannenkoeken staan bakken heel de dag en konden dus bijna geen pannenkoek meer zien.
Verder hebben we tomatensoep, een pastasalade, warme pasta, aardappelsalade en stokbroodjes met zongedroogde tomaat en gesmolten kaas gemaakt.
Om half 5 kwamen de mensen binnen en het was een mooie opkomst. Uiteindelijk waren we toch met zo´n 50/60 man. Vooral de bitterballen waren een enorm succes en halvewege de avond hebben Suus en Ties nog een paar bitterballen erbij moeten frituren (terwijl de bitterbal eigenlijk het voorgerecht was), zo dol waren ze hier op onze Hollandse bitterbal. De pannenkoeken met ijs (het toetje) waren vooral bij de kinderen favoriet, die maar bleven eten. Ook de rest van het eten werd zeer goed ontvangen. Al met al dus een zeer geslaagde dag en het werken van heel de dag aan al het eten dus meer dan waard.
Opvallend was nog de hulp die we achteraf kregen. Allemaal zagen we op tegen het opruimen van alle troep, maar veel gasten hielpen een handje mee en binnen een mum van tijd was heel de zaal weer opruimd en netjes. We waren ze dan ook erg dankbaar.

• 26 Juli 2010 - 17:36

Jan En Nel:

Zo bouwvakkers waren jullie zelf toe aan een hollandse maaltijd? Zag er gezellig uit. Zo te zien zijn jullie nu bezig met de opbouw na de eerste steenlegging door Els. Nog even een weekje hard door werken.
    Succes. Hier gaat alles zijn gangetje en kijken dagelijks uit naar jullie verslag.

• 26 Juli 2010 - 17:59

Mirelle:

Lieve allemaal,
    Stiekem zijn we echt wel een beetje jaloers op al het mooie, maar ook leuke werk dat jullie doen. Vooral Theo had de meter bier wel in het echt willen zien.
    Maar bovenal ben ik toch altijd weer gewoon trots als ik jullie verhalen lees, zeker nu ook mijn eigen zusjes aan de beurt zijn geweest.
    Veel succes, sterkte en plezier de komende tijd!
    Liefs! Theo, Mirelle en Koen

• 26 Juli 2010 - 18:08

Annemiek En Willie:

Hoi allemaal,
    Wat een leuke verslagen en foto's hebben jullie weer. Lijkt mij een fantastishe ervaring! Ben benieuwd naar de (live)verhalen.
    Nog een weekje hard doorbouwen.
    Groetjes,
    Annemiek en Willie

• 26 Juli 2010 - 18:19

Annemarie En Hans Do:

Genieten elke dag van het leuke reisverslag en de foto's Nog veel sterkte met de bouw en een goede reis terug.

• 26 Juli 2010 - 19:20

Floris (Boris):

Ontzettend leuk om alle verhalen te lezen en natuurlijk de foto's te zien, na een (wat ik begreep) wat lastige start, lijkt het erop dat het iets moois gaat worden daar!
    Veel succes jullie allen in de laatste week!
    liefs
    Floris/boris/flooremans

• 26 Juli 2010 - 19:29

Petra:

mmmm jammie bitterballen! Ik kan me goed voorstellen dat jullie ook wel weer eens toe waren aan een echt hollandse hap ;-)

Petje af hoor, om voor zoveel mensen eten klaar te maken! Wat zullen ze genoten hebben!

• 26 Juli 2010 - 21:06

Simonsjes:

Het ziet er gezellig uit!
    Petje af voor de eigengemaakte bitterballen.

Mooie kerk in Lins.

Fijn dat jullie daar zo goed zijn ontvangen. Nog even doorwerken en dan genieten!

Groetjes

• 27 Juli 2010 - 09:07

Ko Burema:

Lekkere eters,

Toen ik het las, dacht ik wat een verrassing zou dat geweest zijn voor die Braziliaanse kinderen.
    Een geweldig idee.
    En ...wat mazzel dat jullie van tevoren eraan gedacht hebben zulke goede koks mee te nemen.

Doe je best.
    Afgelopen zondag zijn jullie foto's getoond aan de parochianen.
    Ze waren onder de indruk van wat ze zagen.

Ga door en veel sterkte.

KO

Vamos

Vamos a Lins! Oftewel: Wij gaan naar Lins! Wij: een groep enthousiaste vrijwilligers uit de omgeving van Krimpen aan den IJssel (al dan niet verbonden aan de RK parochie H. Maria Koningin) gaan aankomende zomer de reis naar Lins in Brazilie maken om daar op de Comunidade Educacional Para O Trabalho (CEPT) van Els Koop een vervallen varkensstal om te bouwen tot een ontmoetingsruimte voor de opvang van 80 extra kinderen die in de sloppenwijken leven. De CEPT is een plek waar kinderen die in armoede (en criminaliteit) leven zich kunnen bekwamen in een beroep, bijles, voeding en medische verzorging krijgen, alsook materiele benodigdheden zoals kleding.

Actief sinds 02 Nov. 2009